.::GRES PHU::. 


1. Czas na zmianę opon na zimowe

Poniżej 7 ºC struktura zimowego ogumienia jest pomocna w sytuacjach drogowych, zapewniając lepszą przyczepność do podłoża. Letnie opony przy niskich temperaturach powodują zbyt długą drogę hamowania, mogą być przyczyną wpadania w poślizg na skrzyżowaniach, zwłaszcza nieodśnieżonych.


2. Opony nowe czy używane?

Opony używane są w większości tańsze od opon nowych, ich cena to od 30-80 procent ceny opon nowych. Lecz kupując opony używane z niewiadomego źródła nie wiemy tak na prawdę jak opony były użytkowane i nie posiadamy na nie gwarancji. Dlatego ważne jest, aby kupować opony używane od zaufanych serwisów. Opony nowe dają nam gwarancję bezpieczeństwa. W oponach zimowych, poza rzeźbą bieżnika i składem mieszanki bardzo ważna jest głębokość bieżnika. Nowa opona zimowa ma głębokość ok. 8-10 mm, co daje nam, co najmniej dwa sezony bezpiecznego użytkowania. Pamiętajmy, że opona zimowa z bieżnikiem 4 mm nie gwarantuje już należytej przyczepności i wydłuża naszą drogę hamowania. Nowe opony mają gwarancję producenta, opony używane najczęściej jej nie posiadają.


3. Czy powinienem wymienić już moje opony?

Normy dopuszczają do użytku opony o głębokości bieżnika nie mniejszej niż 1,6 mm. Opony są najczęściej wyposażone
w wskaźnik zużycia lub sygnaturę TWI, które wskazują, kiedy opona osiąga graniczne 1,6 mm. Wiele testów i opinii ekspertów pokazało jednak, że 1,6 mm głębokości bieżnika to zbyt mało, aby opona w pełni zachowywała swoje właściwości trakcyjne. W przypadku opon zimowych, jeśli bieżnik ma już głębokość 4 mm lub mniej, należy je wymienić.


4. Oznaczenia na oponach

1. Producent opony
2. Oznaczenie rzeźby bieżnika / typ opony
3. Szerokość opony w przekroju poprzecznym w mm
4. Stosunek wysokości opony do jej szerokości w %
5. Opona radialna
6. Średnica felgi w calach
7. Wskaźnik ciężaru opony
8. Indeks prędkości
9. Tubeless (opona bezdętkowa)
10. Data produkcji (XX = tydzień, X = rok )
11. Wskaźnik zużycia
12. Dodatkowe oznaczenia dla opon ze zwiększonym ciężarem
13. Oznaczenia przydatności w przypadku opon zimowych i całorocznych


5. Czy można zmieniać rozmiar opon i obręczy?

Aby zmienić rozmiar opon należy kierować się specjalnymi tabelami zamienników, by została zachowana średnica zewnętrzna opony. Ze średnicą opony ściśle związane są wskazania prędkościomierza i drogomierza samochodu. Pamiętajmy, że szersze opony o niższym profilu wymagają także zmiany obręczy na szerszą o większej średnicy osadzenia. Należy sprawdzić czy, opona będzie mieściła się w nadkolu, czy podczas skrętu nie będzie ocierała o elementy zawieszenia. Opony o większej szerokości powodują spadek dynamiki oraz prędkości maksymalnej , może wzrosnąć zużycie paliwa. Rozmiar opon dobrany przez producenta stanowi wybór optymalny.


6. Jak przedłużyć żywotność opony?

W pojeździe należy używać opon o rozmiarze i indeksie prędkości zalecanym przez producenta. Ciśnienie powinno mieć wartość zalecaną przez producenta. Przeładowanie samochodu o 60 procent dopuszczalnej ładowności aż o połowę skraca żywotność opony. Należy szczególnie dbać o geometrię zawieszenia przedniego, sprawność układu kierowniczego i amortyzatorów wtedy unikamy przyśpieszonych zużyć obwodowych. Prędkość jazdy także wywierają istotny wpływ
na zużycie opon. Szybka jazda powoduje przyspieszone ścieranie gumy czoła bieżnika i wpływa na obniżenie odporności opony na uszkodzenia. Duży wpływ na zwiększenie zużycia bieżnika ma gwałtowne hamowanie oraz poślizgi
na zakrętach.


7. Kiedy wyważać koła?

Podróżowanie samochodem, który ma niewyważone koła powoduje przyspieszone zmęczenie kierowcy, gdyż siły wytwarzane podczas obrotu kół jezdnych generują hałas i wibracje przenoszone na zawieszenie oraz układ kierowniczy. Niewyważenie kół powoduje również przyspieszone zużycie opon. Koła zawsze trzeba wyważać w czasie pierwszego montażu opon i podczas sezonowej wymiany ogumienia. Korzystnie jest wyważać koła po przejechaniu każdych 10 tysięcy km. Kiedy stwierdzimy występowanie drgań kierownicy podczas jazdy po równej nawierzchni z prędkością ponad 90 km/h, koła trzeba wyważyć niezależnie od dystansu, który przebyły.